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G. Stucco, Arnobius Iunior, Praedestinatus

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Guido Stucco, Arnobius Iunior, Praedestinatus, Turnhout, 2022.

Éditeur : Brepols
Collection : Brepols Library of Christian Sources, vol. 6
256 p. pages
ISBN : 978-2-503-59676-1
€ 50 (excl. VAT)

For the first time in English, the Praedestinatus represents a moment in the fifteen-century old theological conversation in Latin Christianity about the topics of grace, predestination and free will. Written as a response to Augustine's growing theological influence, this book should not merely be regarded as a work of apologetics, despite the author's intention, but seen as breaking controversial new ground because of his claim that a small circle of heretics was acting as a ‘fifth column' within the Church, undermining orthodox beliefs concerning God, his providence and all-inclusive love. The introduction sheds light on the authorship, dating and historical context of this work. It documents how this text was received and critically assessed for a period of over twelve centuries: from the time of Augustine in the fifth century to that of the bitter Jansenist controversy in the seventeenth. It entered those latter debates shortly after its rediscovery by Jacques Sirmond in the library of the Reims cathedral in a manuscript that, in the ninth century, was in the possession of Hincmar – the archbishop of Reims who in his time had revived disputes about grace and free will. Sirmond named the text ‘[the] Praedestinatus' when he published its first edition in 1643.

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M. Vespa, Geloion mimēma. Studi sulla rappresentazione culturale della scimmia nei testi greci e greco-romani

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Marco Vespa, Geloion mimēma. Studi sulla rappresentazione culturale della scimmia nei testi greci e greco-romani, Turnhout, 2022.

Éditeur : Brepols
Collection : Antiquité et sciences humaines , 7
556 p. pages
ISBN : 978-2-503-59581-8
€ 95 (excl. VAT)

Comment les Grecs et les Romains ont-ils représenté le singe, cet animal qui, dans la culture occidentale des deux derniers siècles, a surtout incarné de nouvelles possibilités de repenser la relation entre les hommes et les non-humains ? En dehors du paradigme évolutionniste élaboré par Darwin, sans les données de la génétique et le dispositif disciplinaire de la primatologie, les textes anciens ont construit d'autres représentations culturelles du singe sans le concevoir comme un cousin ou un parent proche avec lequel nous aurions un ancêtre commun.

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A.-M. Favreau-Linder, S. Lalanne, J.-L. Vix (éd.), Passeurs de culture. La transmission de la culture grecque dans le monde romain des Ier-IVe siècles

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Anne-Marie Favreau-Linder, Sophie Lalanne et Jean-Luc Vix (éd.), Passeurs de culture. La transmission de la culture grecque dans le monde romain des Ier-IVe siècles, Turnhout, 2022.

Éditeur : Brepols
Collection : Recherches sur les Rhétoriques Religieuses, 32
498 p. pages
ISBN : 978-2-503-59015-8
€ 95 (excl. VAT)

Si notre mot «culture» vient du latin cultura, le concept de culture au sens de culture générale acquise par le biais de l'école, des livres et des institutions culturelles renvoie, dans le monde romain des premiers siècles de notre ère, à une notion grecque, celle de paideia. Or la paideia, réservée avant tout aux élites sociales, comprend à la fois l'éducation littéraire élaborée et transmise par les sophistes et grammairiens de l'époque impériale et d'autres formes de la culture grecque comme la musique, la philosophie ou le sport.

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L. Galli Milic et A. Stoehr-Monjou (éd.), Au-delà de l'épithalame. Le mariage dans la littérature latine

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Lavinia Galli Milic et Annick Stoehr-Monjou (éd.), Au-delà de l'épithalame. Le mariage dans la littérature latine (IIIe s. av. - VIe s. ap. J.-C.), Turnhout, 2022.

Éditeur : Brepols
Collection : Giornale Italiano di Filologia - Bibliotheca , vol. 27
584 p. pages
ISBN : 978-2-503-59573-3
€ 95 (excl. VAT)

Comment les Romains parlaient-ils du mariage ? Cette question a été posée à vingt et un spécialistes de littérature latine archaïque, classique, post-classique et tardive dans le but de comparer la rhétorique discursive des Romains à propos d'une institution qui occupe une place de choix dans la société. Ce volume collectif offre des analyses du motif du mariage tel qu'il est traité dans les textes littéraires et juridiques, au prisme de genres variés (comédie, déclamation, élégie, épigramme, genre épistolaire, épopée, historiographie, poésie épidictique, satire, tragédie, textes patristiques, traités philosophiques), mais au-delà de l'épithalame, c'est-à-dire en dehors ou à la frontière de ces discours de circonstance très étudiés depuis vingt ans, tout en tenant compte de leur apport rhétorique, poétique et idéologique. Si le mariage est avant tout pour les Romains un moyen de perpétuer par cette alliance une lignée et d'accroître le corps civique, sa représentation est plurielle. Elle se montre en constante interaction avec le projet littéraire propre à chaque auteur, le genre qui la véhicule, les modèles suivis ou encore le contexte socio-politique, religieux et juridique de l'époque de production du texte. De ces études variées émerge une vision d'ensemble diachronique sur les permanences et évolutions de la pensée et du discours romains à propos de la notion de couple, des relations entre époux, du rôle de la femme, de la place des enfants, de la part de l'éros conjugal et des sentiments dans le mariage.

 

Source : https://www.brepols.net

 

U. Tischer, U. Gärtner et A. Forst (éd.), ut pictura poeta. Author Images and the Reading of Ancient Literature

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Ute Tischer, Ursula Gärtner et Alexandra Forst (éd.), ut pictura poeta. Author Images and the Reading of Ancient Literature, Turnhout, 2022.

Éditeur : Brepols
Collection : Giornale Italiano di Filologia - Bibliotheca, vol. 29
378 pages
ISBN : 978-2-503-59866-6
€ 75 (excl. VAT)

The leitmotif of this volume is the concept of “author images”, which is used in modern literary studies to describe processes of production and reading of literary works and is here applied for the first time to the study of ancient works. As a means of analysing ancient literature, it captures the aspect of personification, which is characteristic of ancient author concepts, and at the same time points to the fact that there is a difference between “image” and “author” and that it is only an image and not the author himself that can be seen and grasped by readers.

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A. Piqueux, The Comic Body in Ancient Greek Theatre and Art, 440-320 BCE

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Alexa Piqueux, The Comic Body in Ancient Greek Theatre and Art, 440-320 BCE, Oxford, 2022.

Éditeur : Oxford University Press
Collection : Oxford Studies in Ancient Culture and Representation
384 pages
ISBN : 978-0-19-284554-2
90 £

Using both textual and iconographic sources, this richly illustrated book examines the representations of the body in Greek Old and Middle Comedy, how it was staged, perceived, and imagined, particularly in Athens, Magna Graecia, and Sicily. The study also aims to refine knowledge of the various connections between Attic comedy and comic vases from South Italy and Sicily (the so-called 'phlyax vases').
After introducing comic texts and comedy-related vase-paintings in the regional contexts, The Comic Body in Ancient Greek Theatre and Art, 440-320 BCE considers the generic features of the comic body, characterized as it is by a specific ugliness and a constant motion. It also explores how costumes —masks, padding, phallus, clothing, accessories— and gestures contribute to the characters' visual identity in relation with speech : it analyzes the cultural, social, aesthetic, and theatrical conventions by which spectators decipher the body. This study thus leads to a re-examination of the modalities of comic mimesis, in particular when addressing sexual codes in cross-dressing scenes which reveal the artifice of the fictional body. It also sheds light on how comic poets make use of the scenic or imaginary representations of the bodies of those who are targets of political, social, or intellectual satire. There is a particular emphasis on body movements, where the book not only deals with body language and the dramatic function of comic gesture, but also with how words confer a kind of poetic and unreal motion to the body.

 

Source : Oxford University Press

 

A. Attia, D. Costanzo, Ch. Mazet et V. Petta (éd.), “Infinito sarà il tempo dell’Ade”. L’archéologie funéraire en Italie du Sud

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Alexandra Attia, Daniela Costanzo, Christian Mazet, Valeria Petta (éd.), “Infinito sarà il tempo dell'Ade”. L'archéologie funéraire en Italie du Sud, Venosa, PZ, 2022.

Éditeur : Osanna Edizioni
Collection : Collana Archeologia Nuova Serie
320 pages
ISBN : 9788881676019
50,00 €

“Infinito fu il tempo, uomo, prima che tu venissi alla luce, e infinito sarà quello dell'Ade”: questo epigramma attribuito al poeta Leonida di Taranto esprime l'inevitabilità del momento di passaggio da un mondo all'altro che la morte rappresenta, affrontato dalle popolazioni antiche secondo le proprie concezioni culturali e pratiche socio-religiose. Nel caso dell'Italia meridionale, l'archeologia della morte offre un osservatorio privilegiato dei meccanismi culturali in un periodo di mutazioni politiche, sociali e artistiche, dopo il progressivo indebolimento dei poteri politici del periodo arcaico e prima dell'espansione romana.

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